Grab Toll Siapa Yang Bayar? (UPDATE August 2018)

TOLL Siapa Bayar? Jawapannya mudah tapi banyak yang masih salah



Jawapannya ialah penumpang membayar toll. Grab tidak seperti Uber menambah kadar toll secara automatik di dalam e-resit.

Dengan Grab, Grab Driver harus ingat setiap toll yang dilalui.  Masa dropoff passenger, key in jumlah toll di bahagian Tolls & Others dalam e-resit.
















Kenapa ramai Grab Driver masih tidak tahu? 
Sebab tak baca. Contohnya nak pergi skydiving tapi tak baca cara pengunnan parachute kan. Semua gambar di sini termasuk gambar di bawah adalah diambil dari Grab Driver Online Training link, https://grab.pathwright.com/library/

Jika anda membuat online training dan baca GrabCar Slides dengan teliti. Kamu akan tahu bahawa Toll adalah dibayar oleh penumpang.


Soalan di Grab Driver quiz pun ada tulis





















So lain kali masih ada orang kecam pandu Grab tak boleh untung, merungut kos toll berpuluh-puluh setiap hari.

Langkah pertama adalah ketuk kepala dia sebab tak membaca lepas itu bimbing dia untuk mengambil bayaran toll dari penumpang. Hanya toll yang dilalui bersama penumpang, bukan toll yang on the way ke pickup point.


APA PERLU DIBUAT KALAU PASSENGER TAK NAK LALU TOLL?

Mengikut peraturan GrabCar. Driver dan Passenger kena ada persefahaman.atau mutual understanding atas route yang kita pilih.

Tips admin untuk mengatasi masalah ini adalah, selepas anda accept job, check destination A ke B sama-ada lalu toll atau tidak, agak berapa toll kena lalui (berdasarkan pengalaman anda)

Kemudian, call atau chat dengan passenger secara sopan samaada mereka bersetuju untuk melalui toll. Kalau mereka tak bersetuju, anda berhak untuk cancel trip tersebut untuk mengelakkan perselisihan faham yang akan berlaku nanti.

Dengan cara ini, anda tidak perlu lagi bergaduh dengan passenger disebabkan oleh bayaran toll.


CARA BARU OLEH GRAB HQ:
9. Bagaimanakah saya boleh membuat tuntutan untuk tambang / caj tol?
Apabila penumpang anda tidak membayar tambang dan/atau caj tol, anda perlu melaporkan ID tempahan kepada kami dengan segera.
*Sila ambil perhatian, pampasan ini tertakluk kepada semakan kami kerana setiap situasi akan berbeza antara satu sama lain.
** Semua tuntutan mesti dibuat dalam masa 14 hari dari tarikh kejadian.
Bagaimanakah cara untuk membuat tuntutan di dalam aplikasi pemandu Grab:
  1. Tekan ‘Bantuan’ di dalam aplikasi anda
  2. Tekan ‘Pusat Bantuan’
  3. Tekan ‘Report a past trip issue’
  4. Tekan ‘Payment or Trip Issue’
  5. Tekan ‘My passenger didn’t pay’
  6. Pilih trip di mana penumpang tidak membuat bayaran
Tekan di sini untuk membuat tuntutan menggunakan laman web.









source:https://www.grab.com/my/komitmen-kami-untuk-menambahbaik-pengalaman-rakan-pemandu-kv/

Comments